Tut qog'ozidan yasalgan haykallar: qadimiy hunarmandchilikka yangicha qarash

XXRning Shinjon-uyg‘ur avtonom rayonida nomoddiy madaniy merosni asrab-avaylash va qayta ko‘rib chiqish bo‘yicha ishlar davom etmoqda. Buning yorqin misoli - qadimiy tut qog'ozi asosida qog'oz haykaltaroshlik san'atiga o'zini bag'ishlagan usta Chjan Guotszin loyihasi. Xitoyda Xan sulolasi davridan beri ma'lum bo'lgan ushbu material an'anaviy ravishda xattotlik va rassomchilikda ishlatilgan, ammo so‘nggi yillarda qo‘llashning boshqa shakllari, jumladan, uch o‘lchovli plastik san'atda ham topilgan.

Nomoddiy madaniy merosning tan olingan merosxo'ri Chjan Guotszin tut qog'ozi bilan ishlaydi va unga yangi badiiy funktsiyani beradi. Uning “Men o‘z uyimni yaxshi ko‘raman” deb nomlangan so‘nggi seriyasi boy tarixiy va madaniy landshaftga ega G‘arbiy Xitoyning ramziy shaharlaridan biri bo‘lgan qadimgi Qashqar atmosferasiga bag‘ishlangan haykallar silsilasidir. Qog'ozning tabiiy teksturasi adobe binolar tasvirlari bilan uyg'unlashib, material va mavzu o‘rtasidagi bog‘liqlikni ta'kidlaydi.

Boshqa asarlar qatorida “Qovunli bolalar” haykaltaroshlik guruhi ham bor, unda bolalar qovun bilan oʻynab, baʼzilari boshiga koʻtarib, boshqalari qoʻlida ushlab, yoki tishlayotgandek boʻlayotgani tasvirlangan. 

Rassomning so'zlariga ko'ra, tut qog'ozi o‘ziga xos vizual xususiyatlarga va taktil ekspressivlikka ega, bu uni terining tuzilishini ham, eski devorlarning notekisligini ham etkazish uchun qulay qiladi. "Men tut qog'ozidan personajlar va ko'chalarni tasvirlash uchun birinchi marta ishlatganimda, uning xarakterini darhol his qildim", deydi Chjan Guotszin.

Video shu xususida.